Povestea căutătorului predestinat


Coperta Colonas 1Rezultatul a ani de călătorii, a sute de muzee vizitate, a interesantelor participări la licitații și a extraordinarelor cunoștințe din lumea artei, împreună cu întâlnirile remarcabile cu artiști, se concretizează într-un volum așteptat – Revizitând avangarda de Florin Colonaș. Cartea se apropie foarte mult de atmosfera unui jurnal de călătorie și însumează articole scrise în mulți ani de cercetări și publicate în reviste de specialitate, reușind cu toate acestea să păstreze o unitate, rar întâlnită într-o asemenea situație, dar și un aer de spiritualitate, de parcă toate acestea au fost făcute într-un singur scop – căutarea interioară. Darul generos al lui Florin Colonaș este o sursă compactă de inedit pentru publicul preocupat de artă și de literatura de avangardă. Reușind să lase la o parte preocuparea de a defini curente (practicată adesea sau previzibilă după un asemenea titlu), demersul autorului ia forma unei relatări naturale despre diferitele manifestări culturale precum și despre întâlnirile cu oamenii care au însemnat enorm pentru destinul cultural românesc și internațional.

În ansamblul ei, lucrarea are o structură ternară: I. Revizitând avangardele, II. Brauneriana, III. Sinapse. Primul capitol însumează articole despre expoziții ale unor artiști străini (Picasso, Chirico, Theo van Doesburg), predomină însă personalitățile românești (Marcel Iancu, Geo Bogza, Urmuz, Bauh). Informații consistente descoperim în articolul „Autori și reviste românești în constelația mondială a avangardei”, în care sunt enumerate aproape toate publicațiile românești avangardiste, de la clasicele  „Contimporanul”, „Punct”, „Integral”, „Unu”, „Alge” sau „Urmuz”, până la mai rarele și mai greu de obținut „75 HP” sau „Periszkop”, fără a trece cu vederea publicistica avangardistă de la nivel internațional. Tot aici găsim și sugestii pertinente cu privire la investițiile în artă, dar și indicații pentru autorități în scopul organizării unor expoziții necesare pentru prestigiul patrimoniului cultural românesc.

Partea mediană a volumului este dedicată pictorului Victor Brauner și conține un interviu savuros cu Samy Kinge, galerist renumit, care declară răspicat că „Brauner a fost omul vieții mele…”, deși nu l-a întâlnit niciodată personal, dar și două interviuri cu venerabila Medi Dinu despre modernisme și despre Hedda Sterne. „Brauner și două splendide ratări”, articol publicat în 2007, este relatarea sinceră a pierderii a două ocazii de a achiziționa tablouri Brauner, dar atinge în același timp și problema sinuoasă a falsurilor, părând că Brauner este un preferat printre falsificatori, o asemenea lucrare fiind vândută pentru o sumă imensă în cadrul unei licitații cu ștaif, unde ar fi trebuit să se ia toate măsurile necesare pentru evitarea unei erori.

Colonas lansarePrin Sinapse autorul aduce în față un pictor aproape ignorat în România – Aurel Cojan, iar articolele dedicate lui dețin o mare parte din întinderea celui de-al treilea capitol, fie ele biografice sau remarci pe marginea picturilor sale. Am putea spune despre Cojan că era un personaj foarte interesant, cu aspectul său neglijent și atitudinea ușor irascibilă și chiar violentă uneori. Prietenia sa cu familia Colonaș ne oferă ocazia de a surprinde câteva amănunte prețioase. Deși apreciat la Paris, nu va avea parte de o expoziție în România decât la vârsta  de  90 de ani. Este amintit, de asemenea, și artistul contemporan Ștefan Pelmuș ale cărui simboluri picturale sunt trecute obiectiv în revistă: „Fie că este vorba despre potir, profet, graal, pomul vieții, crucificări, Chronos, răstignire, totem, manuscris sau o sumedenie de alte teme pe care le reia în intervale variabile de timp, Pepe, așa cum este cunoscut între apropiați, reia totul într-o nouă lumină, într-o regie pe care simbolul însuși o realizează.” Într-un act de recuperare este subliniată și contribuția la dramaturgia românească a lui Constantin Colonaș, tatăl autorului.

Revizitând avangarda îmbină într-un mod fericit observațiile critice, cu informațiile de culise, experiențe personale și întâlniri cu oameni care i-au marcat destinul. Avem în față un  volum dinamic, savuros, cu note delicate de umor, valoros pentru publicul iubitor de frumos și care continuă Colecția „Avangardă & transdisciplinaritateˮ a Editurii Aius.

 

Daniela Micu

Mozaicul 3 (173) / martie 2013

Leave a comment

Filed under Recenzii

Leave a comment